fredag 5 juni 2015

Tvivlets etablerade kyrka (6)

Det finns hos dem ett helt uppriktigt hopp och en helt uppriktig entusiasm - men inte över oss, utan över vad de skulle kunna lära sej från oss, om de kunde behärska oss som de kan göra med kaniner. De kan inte säga oss något om ärftlighet, eftersom de inte vet mycket om den. Men de tror alldeles uppriktigt att de skulle veta något om den, sedan de fått gifta ihop och sära på oss under några hundra år. De kan inte tala om för oss vem som är lämplig att utöva sådan auktoritet, för de vet att ingen är det, men de tror alldeles uppriktigt att när denna auktoritet missbrukats under mycket lång tid, kommer på något sätt någon som är passande för jobbet att utvecklas. Jag är ingen puritan, och ingen som känner mina åsikter kommer att se det som en rent kriminell anklagelse om jag säger att de helt enkelt spelar. Den hänsynslöse spelaren har inga pengar i sina fickor, han har bara ideerna i sitt huvud. Dessa spelare har inga ideer i sitt huvud, de har bara pengar i sina fickor. Men de tror att om de kunde använda pengarna till att köpa ett stort samhälle att experimentera på, skulle kanske slutligen något som liknar en ide komma till dem. Detta är eugeniker.

Jag begränsar mej här till att anmärka att jag inte gillar det. Det kanske är väldigt snålt, men jag är villig att betala naturvetenskapsmannen för vad han vet; jag drar gränsen vid att betala honom för allt han inte vet. Jag är kanske väldigt feg, men jag är villig att bli skadad för vad jag tror eller för vad han tror; jag är inte villig att bli skadad, eller ens besvärad, för vad han än skulle kunna tänkas tro efter att han skadat mej. Den vanlige medborgaren kan mycket väl vara mer storsint än jag, och ta hela saken på ren förtröstan, i vilket fall hans utveckling kan bli lyckligare i nästa värld, men (tror jag) sorgligare i denna värld. Åtminstone skulle jag vilja visa honom att han inte kommer att ge sin härliga kropp, som soldater ger den, för att förhärliga en viss flagga, eller som martyrer ger den, för att förhärliga en odödlig Gud. Han kommer, i den latinska frasens strikta mening, ge sin usla kropp för ett experiments skull, ett experiment om vilket experimenteraren inte anar vare sej betydelsen eller utgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar